tisdag 3 december 2013

frågor inför prov-no

- känna till hur ljud skapas och breder ut sig - Vibrationer i luften. Förtätningar och förtunningar 

- kunna beskriva ljud som en vågrörelse - Atomerna flyttar på sig så det blir ett mellanrum, förtunningar och förtätningar.

- veta vilken hastighet ljud har i luft, vatten, metall - vatten 340, vatten 1500, metall 5150 m/s 

- veta hur man kan använda ljudets eko för att mäta avstånd - på en sekund går det 170 m/s. Så om det går 2 sekunder så är det 340 meter bort ifrån där jag står. 


- veta vad som menas med frekvens - Frekvens menas som te.x. att om jag ber någon att prata högre så betyder det att personen ska prata med ljusare ton. så frekvens betyder hur tonen är om den är ljus eller mörk.

- veta vilken enhet man mäter frekvens i - Hz - hertz

- känna till hur tonhöjd och ljudstyrka påverkar utseendet på ljudvågorna och hur de “låter” - om tonen är hög så är det hög frekvens, alltså ljust. Om tonen är bred och hög så har den hög amplitud och låter väldigt mörkt. 

- veta vad som menas med resonans - Det är när något som svänger med i samma takt. Men för att något ska svänga med så måste frekvensen ligga på samma nivå för att något skall svänga med och då kan även tonen förstärkas. 

- kunna beskriva örats funktion, namnge delar och var de sitter -

- veta vad som menas med infraljud - Det kan spindlar och elefanter höra. 

- veta vad som menas med ultraljud och kunna beskriva vad man kan använda det till - Man kan använda det till att kunna se ett foster som är i en kvinnas mage. Ultraljud är över 20 000 Hz.

- veta vad som menas med ljudnivå och veta vilken enhet man mäter det i - Db

- kunna beskriva några företeelser i vardagslivet som kopplas ihop med ljud

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar